De meeste mensen kennen Pinterest als een social mediakanaal om foto’s te delen. Maar het is zoveel meer dan dat. Voor sommige bedrijven kan Pinterest van goudwaarde zijn in hun digitale marketingstrategie.
Precies omdat Pinterest nog niet zo populair is als Facebook en Instagram, is het een goedkopere manier om je aanwezigheid op de sociale media uit te breiden. Pinterest is een visuele zoekmachine waarmee je meer verkeer naar je bedrijfswebsite kunt lokken.
Pinterest heeft wereldwijd ondertussen meer dan 300 miljoen maandelijkse gebruikers. Maar het wordt nog beter. Uit een studie van e-commerce platform Shopify blijkt dat 93 procent van de gebruikers het gebruikt om een aankoop te plannen en dat de gemiddelde orderwaarde om en bij de 45 euro bedraagt (wat veel meer is dan bij andere sociale media).
Ook interessant voor innovatieve bedrijven: 98% van de gebruikers geeft aan dat ze Pinterest gebruiken om nieuwe dingen te proberen, daar waar dat bij andere sociale mediakanalen slechts 71% is.
Wat is Pinterest?
Pinterest is een social media platform dat gebruikers toelaat om ‘pins’ met foto’s, links en tekst op verschillende borden te bewaren om dan later terug te bekijken. Die borden kunnen verborgen of openbaar zijn.
Gebruikers kunnen deze pins creëren door ze manueel te uploaden of door pins te bewaren die ze zien in hun nieuwsoverzicht of die ze specifiek gezocht hebben via een zoekopdracht. Vooral de laatste twee opties zijn uitstekende mogelijkheden om toekomstige klanten te bereiken.
Het grote onderscheid met andere social media is dat Pinterest speciaal ontworpen is om nieuwe ideeën en inspiratie op te doen. De meeste gebruikers op Pinterest zijn actief op zoek naar dingen die ze interessant vinden. En dat laatste is precies waarom Pinterest zo aantrekkelijk is in het kader van digitale marketing.
Voordelen van Pinterest voor bedrijven
Los van de bovenvermelde, op zich reeds indrukwekkende feiten, kan dit social media kanaal voor sommige bedrijven een echte goudmijn zijn.
-
Competitiviteit
Twee derde van alle pins op Pinterest zijn afkomstig van bedrijven. Grote merken gebruiken het, maar ook kleine bedrijven en je concurrenten. Wellicht zitten er dus op Pinterest ook een heleboel potentiële klanten.
-
Betere vindbaarheid
Pins zorgen ervoor dat jouw bedrijf en producten beter vindbaar zijn. Iedere pin bevat een link naar de oorspronkelijke bron. Daarom biedt dit een enorm voordeel om meer verkeer naar je website te lokken.
-
Betere SEO
SEO of Search Engine Optimization is essentieel om je ranking in de zoekresultaten van Google te verbeteren. Aangezien Google veel belang hecht aan visuele content zorgt aanwezigheid op Pinterest doorgaans voor een betere rankschikking in de zoekresultaten.
-
Merkbekendheid
Het is ook het perfecte platform om je merkbekendheid te vergroten. Je pins verschijnen in de nieuwsoverzichten van gebruikers en je kunt borden creëren om je producten voor te stellen. Het is het uitgelezen kanaal om je bedrijf aan potentiële klanten te presenteren en dat op een heel visuele manier.
-
Duurzame content
Tweets en berichten op Facebook zijn heel vluchtig. Tenzij je kiest voor betalend adverteren, verdwijnen ze na enkele dagen uit de nieuwsoverzichten. Pins zijn er om te blijven. Mensen zoeken ernaar en gaan ze op hun beurt opnieuw delen. De content op Pinterest is duurzaam en gaat dus veel langer mee.
-
Inspiratie
De belangrijkste reden waarom mensen dit fotodeelplatform gebruiken is om inspiratie op te doen. Mensen willen ideeën vinden en delen. Daarom is de kans groot dat mensen een nieuw merk of product vinden via Pinterest.
-
Gratis met opties voor adverteren
Pinterest is compleet gratis. Bedrijven kunnen overigens een bedrijfsaccount openen met de optie om betaald te adverteren. Het social mediakanaal biedt tools aan om advertenties te creëren, te beheren en de statistieken in de gaten te houden.
Voor welke bedrijven is Pinterest geschikt?
Pinterest is in de regel het best geschikt voor bedrijven die online fysieke producten aanbieden die gefotografeerd kunnen worden. Denk aan schoonheidsproducten, gereedschappen, kleding, gadgets, decoratieve producten, alle mogelijke huis-, tuin en keukenproducten, kortom alles wat op foto vastgelegd kan worden. Probeer je product altijd te promoten in de vorm van een oplossing in plaats van gewoon een product of een dienst. Zogenaamde ‘pinners’ gaan immers actief op zoek naar inspiratie of oplossingen voor een bepaald probleem!
Maak jij al gebruik van Pinterest in je marketingstrategie? Laat van je horen in de reacties. Nu je hier toch bent, zal je misschien ook willen weten hoe je meer volgers kunt krijgen voor je Facebook bedrijfspagina.