Kleine en middelgrote bedrijven staan voor grote marketinguitdagingen. Een van die uitdagingen is om zich te onderscheiden van de soms moordende concurrentie. Het verschil maken met concurrenten is essentieel, niet alleen om te overleven, maar ook om te groeien in je sector. Gelukkig zijn er enkele slimme methodes om potentiële klanten te overtuigen om uitgerekend voor jou te kiezen!
De sleutel tot differentiatie of uniek verkoopargument (unique selling point) is begrijpen wat jouw ideale klant wenst en ervoor te zorgen dat je het beter doet dan de rest. Dat is niet altijd even eenvoudig. Het vergt heel wat brainstorming en komt vaak met vallen en opstaan. Gelukkig zijn er enkele strategieën om een meerwaarde te creëren voor je klanten.
-
Sublieme klantenservice
Probeer je klanten altijd de best mogelijke service te bieden. Heel wat klanten, zowel particulier als professioneel, zijn bereid om meer te betalen als ze daar een sublieme klantenservice voor terugkrijgen. Behandel je klanten vanaf de eerste offerte tot de levering van je product of dienst altijd alsof ze je enige klant zijn. Wanneer je het klanten gemakkelijk maakt om zaken te doen met jou, ben je de concurrenten altijd een stapje voor!
Luister altijd naar negatieve feedback. Probeer ontevreden klanten tevreden te maken voor een betere klanttevredenheid.
-
Focus op een bepaalde doelgroep
Je kunt niet in alles de beste zijn en dat hoeft ook helemaal niet. Dat is gewoon tijdverspilling. Het is gewoon onmogelijk om bij iedereen in de smaak te vallen. Iedereen heeft andere interesses, behoeftes en redenen waarom ze iets kopen. Het is ook helemaal niet kostenefficiënt om je te richten op een algemene doelgroep.
Jouw niche biedt je de kans om in je marketingcampagnes uit te leggen waarom jouw bedrijf anders en beter is dan je concurrenten. Doe meer voor je klanten dan ze van je verwachten. Door te focussen op een bepaalde doelgroep of niche kan je ook beter aan hun verwachtingen voldoen en de voor hen beste service verlenen.
-
Laat je prijzen het verschil maken
Om het verschil te maken met concurrenten hoef je niet noodzakelijk altijd de laagste prijs aan te bieden. De huidige markt biedt ruimte voor unieke prijsstrategieën door package deals aan te bieden, kortingen voor trouwe klanten, enzovoort. Je prijzen moeten uiteraard competitief zijn, maar zonder de bodem op te zoeken. Bedrijven kunnen best een hogere prijs vragen als ze daarvoor ook betere kwaliteit en betere klantenservice leveren.
-
Mogelijkheid om producten te personaliseren
Volgens een onderzoek van Deloitte is een derde van de consumenten op zoek naar gepersonaliseerde producten. Ze zijn zelfs bereid om er 20% meer voor te betalen, en in de meeste gevallen vergt dit slechts een minimale verhoging van de productiekost.
Als het aankomt op het verschil maken met concurrenten, kunnen mogelijkheden om producten of diensten te personaliseren de doorslag geven. Zo onderscheiden ook de consumenten zelf zich van de grote massa en krijgen ze een product dat aangepast is aan hun voorkeuren.
-
Lever sneller dan de rest
Wanneer je sneller kunt leveren dan je concurrenten, heb je letterlijk een streepje voor. Zeker in tijden van online shoppen, is snelheid alles. Consumenten willen hun producten snel en ze zullen een bedrijf kiezen dat deze belofte ook kan waarmaken.
-
Los problemen op
Onderzoek wat de vaak voorkomende problemen van klanten zijn en doe je best om deze zo goed mogelijk op te lossen. Bied niet zomaar producten en diensten aan, maar focus op oplossingen voor een uitmuntende klanttevredenheid.
Neem de tijd om je sterke punten te bepalen en breng die boodschap over aan de klant. Het is belangrijk om dat éne unieke verkoopargument via alle mogelijke kanalen te verspreiden, bijvoorbeeld via je Google ‘Mijn Bedrijf’ profiel of je Facebook bedrijfspagina.
Wat is het sterke punt waarom klanten uitgerekend met jouw bedrijf willen samenwerken? Laat van je horen in de reacties!