maandag, maart 24, 2025

6 slimme strategieën om het verschil te maken met concurrenten

Kleine en middelgrote bedrijven staan voor grote marketinguitdagingen. Een van die uitdagingen is om zich te onderscheiden van de soms moordende concurrentie. Het verschil maken met concurrenten is essentieel, niet alleen om te overleven, maar ook om te groeien in je sector. Gelukkig zijn er enkele slimme methodes om potentiële klanten te overtuigen om uitgerekend voor jou te kiezen!

De sleutel tot differentiatie of uniek verkoopargument (unique selling point) is begrijpen wat jouw ideale klant wenst en ervoor te zorgen dat je het beter doet dan de rest. Dat is niet altijd even eenvoudig. Het vergt heel wat brainstorming en komt vaak met vallen en opstaan. Gelukkig zijn er enkele strategieën om een meerwaarde te creëren voor je klanten.

  1. Sublieme klantenservice

Probeer je klanten altijd de best mogelijke service te bieden. Heel wat klanten, zowel particulier als professioneel, zijn bereid om meer te betalen als ze daar een sublieme klantenservice voor terugkrijgen. Behandel je klanten vanaf de eerste offerte tot de levering van je product of dienst altijd alsof ze je enige klant zijn. Wanneer je het klanten gemakkelijk maakt om zaken te doen met jou, ben je de concurrenten altijd een stapje voor!

Luister altijd naar negatieve feedback. Probeer ontevreden klanten tevreden te maken voor een betere klanttevredenheid.

concurrenten verschil maken klantenservice

  1. Focus op een bepaalde doelgroep

Je kunt niet in alles de beste zijn en dat hoeft ook helemaal niet. Dat is gewoon tijdverspilling. Het is gewoon onmogelijk om bij iedereen in de smaak te vallen. Iedereen heeft andere interesses, behoeftes en redenen waarom ze iets kopen. Het is ook helemaal niet kostenefficiënt om je te richten op een algemene doelgroep.

Jouw niche biedt je de kans om in je marketingcampagnes uit te leggen waarom jouw bedrijf anders en beter is dan je concurrenten. Doe meer voor je klanten dan ze van je verwachten. Door te focussen op een bepaalde doelgroep of niche kan je ook beter aan hun verwachtingen voldoen en de voor hen beste service verlenen.

  1. Laat je prijzen het verschil maken

Om het verschil te maken met concurrenten hoef je niet noodzakelijk altijd de laagste prijs aan te bieden. De huidige markt biedt ruimte voor unieke prijsstrategieën door package deals aan te bieden, kortingen voor trouwe klanten, enzovoort. Je prijzen moeten uiteraard competitief zijn, maar zonder de bodem op te zoeken. Bedrijven kunnen best een hogere prijs vragen als ze daarvoor ook betere kwaliteit en betere klantenservice leveren.

  1. Mogelijkheid om producten te personaliseren

Volgens een onderzoek van Deloitte is een derde van de consumenten op zoek naar gepersonaliseerde producten. Ze zijn zelfs bereid om er 20% meer voor te betalen, en in de meeste gevallen vergt dit slechts een minimale verhoging van de productiekost.

Als het aankomt op het verschil maken met concurrenten, kunnen mogelijkheden om producten of diensten te personaliseren de doorslag geven. Zo onderscheiden ook de consumenten zelf zich van de grote massa en krijgen ze een product dat aangepast is aan hun voorkeuren.

  1. Lever sneller dan de rest

Wanneer je sneller kunt leveren dan je concurrenten, heb je letterlijk een streepje voor. Zeker in tijden van online shoppen, is snelheid alles. Consumenten willen hun producten snel en ze zullen een bedrijf kiezen dat deze belofte ook kan waarmaken.

  1. Los problemen op

Onderzoek wat de vaak voorkomende problemen van klanten zijn en doe je best om deze zo goed mogelijk op te lossen. Bied niet zomaar producten en diensten aan, maar focus op oplossingen voor een uitmuntende klanttevredenheid.

Neem de tijd om je sterke punten te bepalen en breng die boodschap over aan de klant. Het is belangrijk om dat éne unieke verkoopargument via alle mogelijke kanalen te verspreiden, bijvoorbeeld via je Google ‘Mijn Bedrijf’ profiel of je Facebook bedrijfspagina.

Wat is het sterke punt waarom klanten uitgerekend met jouw bedrijf willen samenwerken? Laat van je horen in de reacties!

Blijvend groeien als ondernemer? Volg onze social media voor een dagelijkse dosis ondernemersnieuws!

- Advertentie -onFact Facturatie Software

Laatste nieuws

Bouwmaterialencrisis dwingt aannemers om dagprijzen aan te rekenen

Volgens de Confederatie Bouw rekenen 4 op de 10 aannemers geen vaste prijzen meer aan voor bouwmaterialen. Ze kiezen integendeel voor dagprijzen of bouwen...

Nationale Bank voorspelt: ‘Economie op einde van jaar al op niveau van vóór pandemie’

De Nationale Bank verwacht dat de economie op het einde van het jaar al op het niveau zit van vóór de pandemie. Dat blijkt...

G7 bereikt akkoord over globale vennootschapsbelasting van 15% voor multinationals

De G7-landen zijn het eens geraakt over een wereldwijde minimumbelasting voor multinationals. De ministers van Financiën van de Verenigde Staten, Frankrijk, Japan, Italië, Duitsland,...

Related news

Strategieën om de cashflow van je bedrijf te optimaliseren

Zelfstandigen en ondernemers zijn de drijvende kracht van onze economie. Helaas worstelen heel wat bedrijven met hun cashflow. Gelukkig bestaan er enkele strategieën om...

3 redenen waarom jouw webshop ‘nu kopen, achteraf betalen’ moet aanbieden

Als webwinkel is het van cruciaal belang om zo veel mogelijk veilige betaalmethodes aan te bieden aan je klanten. Dit is een van de...

Subsidies en steunmaatregelen voor beginnende ondernemingen

Een onderneming starten brengt grote uitdagingen met zich mee. Niet in het minst financieel. De eerste vraag is natuurlijk hoeveel kapitaal je nodig hebt...

Optimaal pensioensparen voor zelfstandigen: tips

Het is geen geheim dat het wettelijk pensioen in België één van de laagste in Europa is. Daarom kiezen heel wat zelfstandigen voor individueel...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here