Iedere ondernemer wil zijn diensten of producten onder de aandacht van potentiële klanten brengen. De traditionele manieren om aan marketing te doen kosten echter geld en niet iedereen heeft het budget voor grootschalige social media campagnes. Niet getreurd, het is ook mogelijk om een marketingstrategie op touw te zetten, zonder al te veel geld of zelfs helemaal niets uit te geven.
Daarom presenteren we 5 gratis marketingstrategieën, die weliswaar geen geld kosten, maar alleen maar een investering aan tijd vergen.
-
Optimaliseer je website voor zoekmachines
Wat is het eerste wat mensen doen wanneer ze iets willen kopen? Ze googelen het gewoon. Eerst proberen ze zoveel mogelijk informatie te vergaren over het product of de dienst, en daarna gaan ze op zoek naar verkopers. Dus wanneer je website dan niet opduikt in de Google zoekresultaten, besta je virtueel niet.
Hoe kan je dit doen? De gemakkelijke, maar prijzige manier, is door een SEO-expert in te schakelen om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Met de basisprincipes kom je echter al een heel eind en dat kan je best zelf. Het internet staat vol met gidsen over Search Engine Optimization voor beginners.
-
Maak een Google ‘Mijn Bedrijf’ profiel
Google presenteert de zoekresultaten op een geïndividualiseerde manier en op basis van relevantie voor je locatie. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een accountant, dan toont de zoekmachine de boekhouders in jouw buurt. Daarom is het bijna verplicht voor ondernemingen om een Google ‘Mijn Bedrijf’ profiel aan te maken.
-
Gebruik de kracht van de sociale media
Het cliché luidt dat wie de dag van vandaag niet aanwezig is op de sociale media gewoonweg niet bestaat. Het probleem met clichés is dat ze doorgaans waar zijn. Daarom is het voor ondernemingen noodzakelijk om minstens profielen te hebben op Facebook, Twitter en Linkedin. Dat helpt niet alleen om meer klanten te bereiken, maar je kunt ook met hen in contact treden en kwalitatieve feedback krijgen over je producten en diensten.
Eerder besteedden we al aandacht aan het creëren van de ideale Facebookpagina voor bedrijven.
-
Beantwoord vragen
Wanneer mensen op een dood spoor zitten om een probleem op te lossen, wenden ze zich tot specifieke fora op het internet. Quora en Reddit zijn bijvoorbeeld goede online platformen om nieuwe klanten te vinden. Mensen posten hun vragen ook in Linkedin groepen.
Hoe kan je er je voordeel mee doen als onderneming? Creëer een account op deze fora en zoek naar jouw producten of diensten. Wanneer je bijvoorbeeld actief bent in facturatiesoftware typ je deze zoekterm in en dan krijg je wellicht honderden vragen over dit onderwerp. Begin vragen te beantwoorden en raad je eigen bedrijf aan de gebruikers aan.
-
Prijs je producten aan op YouTube
Wist je dat er dagelijks 4 miljard video’s worden afgespeeld op YouTube? Het is geen geheim dat video content alsmaar belangrijker wordt. Een derde van onze online tijd spenderen we overigens aan het bekijken van filmpjes. YouTube speelt ook een prominente rol in de zoekresultaten van Google. Bedrijven met een YouTube-kanaal maken meer kans om hoger te scoren in de zoekresultaten. Door video’s te maken over je producten of diensten, worden ze ook meer zichtbaar.
Een video maken hoeft ook helemaal niet duur te zijn. Er zijn tegenwoordig genoeg apps om een mooie demonstratievideo te maken of een getuigenis van een klant te filmen. YouTube zelf biedt genoeg mogelijkheden om video’s te bewerken. Je kunt bijvoorbeeld eenvoudig muziek en andere effecten toevoegen.
Vergeet ook hier het SEO-aspect niet: gebruik productnamen en relevante zoektermen in de titel en de beschrijving van je video.
Geduld en creativiteit worden altijd beloond!
Er zijn wellicht nog veel meer gratis manieren om je onderneming te promoten. Het enige wat je moet doen is een beetje out of the box denken en creatief zijn. Sommige van bovenvermelde tactieken leveren direct resultaat op, terwijl anderen enkele maanden tijd vergen alvorens ze hun vruchten beginnen af te werpen.
Welke gratis kanalen gebruik jij om jouw onderneming te promoten?