dinsdag, februari 11, 2025

10 tips om de omzet van je restaurant te verhogen in 2021

Het is geen geheim dat de horeca een van de sectoren is die het zwaarst te lijden heeft onder de coronacrisis. Met gedwongen sluitingen en strikte maatregelen moesten restauranthouders zichzelf opnieuw heruitvinden. Gelukkig zijn er enkele tips om de omzet van je restaurant in het post-coronatijdperk te verhogen.

  1. Evalueer en optimaliseer je menu

Lekker eten is het hart van je restaurant. Je menu moet strategisch opgebouwd zijn om verkopen te stimuleren. Het moet gebruiksvriendelijk zijn en gerechten promoten waarvan je wil dat je klanten ze kopen. Dat betekent dat je je menu moet opstellen op basis van prijzen, populariteit en bepaalde niches. Alleen jij weet welke maaltijden het beste opbrengen en welke puur verlies zijn.

Als je een online menu hebt (en dat zou je vandaag toch écht moeten hebben) publiceer dan niet gewoon je papieren menu. Creëer een menu dat mobielvriendelijk is om te consulteren en door te navigeren. Laat lange omschrijvingen achterwege om het beslissingsproces van de klant te vergemakkelijken. Maak gebruik van korte en bondige omschrijvingen, foto’s die het water in de mond doen lopen en duidelijke categorieën.

  1. Breid je diensten uit

Dankzij de coronacrisis is de nood aan aanvullende diensten een noodzaak geworden. Online bestellen en levering aan huis waren sowieso al aan een opmars bezig, maar deze opties zijn tegenwoordig onontbeerlijk. Als je nog geen levering aan huis of afhalen aanbiedt, moet je minstens met een van deze twee services beginnen.

Ook moeten mensen zo eenvoudig mogelijk online kunnen bestellen. Probeer gedoe met wisselgeld te vermijden door een online betaalterminal te voorzien. Spits je menu ook toe op levering aan huis en kies voor gerechten die makkelijk te bereiden zijn en ook in goede staat bij de klant aankomen. Probeer je menu te beperken tot de meest rendabele gerechten om de vaste kosten onder controle te houden.

  1. Bied extraatjes aan

Ieder bedrijf, ongeachte de branche, moet ernaar streven om de customer lifetime value of levenslange klantwaarde te verhogen. De klantwaarde is de hoeveelheid geld die een klant in jouw restaurant uitgeeft tijdens zijn relatie met jou. Dit kan een leven lang zijn, enkele jaren of maanden, en soms zelfs tijdens één enkel bezoek.

Voor restaurantuitbaters betekent dat dat je moet focussen op voortreffelijke spijzen en dranken en op het verlenen van een uitstekende klantenservice. Maar tegelijk wil je ook de levenslange klantwaarde verhogen. De beste manier om dat te doen is door extraatjes te verkopen. Denk aan aperitieven, speciale bieren, cocktails of appetizers die losstaan van het menu. Je kunt bijvoorbeeld ook een combo aanbieden tegen een verlaagde prijs. Hoe dan ook moet je altijd naar het verkoopvolume kijken. Je verhoogt de waarde vóór de klant door tegelijk de waarde ván de klant te verhogen.

omzet verhogen restaurant

  1. Efficiënt voorraadbeheer

Bij restaurants swingen de voorraadkosten algauw de pan uit. Omdat je met bederfelijke goederen werkt, loert het risico van verliezen altijd om de hoek. Besteed dus extra aandacht aan het plannen van je voorraad. Kijk naar het weer, lokale evenementen en promoties van andere restaurants om beslissingen te nemen. Hoe meer aandacht je besteed aan het vergelijken van voorspellingen en actuele resultaten, hoe accurater je voorraadbeheer zal zijn.

  1. Beloon je trouwe klanten

Ook vandaag de dag hebben getrouwheidsprogramma’s hun charme nog lang niet verloren. Meer nog: ze kunnen je restaurant tijdens een moeilijke periode draaiende houden. Leg een klantenbestand aan met aandacht voor trouwe klanten. Vraag hen of ze geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan een getrouwheidsprogramma’s. Dit is overigens de beste manier om het aantal terugkerende klanten te verhogen.

Een beloningsprogramma hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. De simpelste methode is nog de klassieke stempelkaart met een gratis item na verloop van enkele aankopen. Meer moderne manieren zijn lidkaarten voor vaste kortingen op elk menu of bonnetjes voor een gratis dessertje bij een volgend bezoek.

  1. Verkoop merchandise

Mensen zijn dol op gepersonaliseerde spulletjes. Van stickers tot T-shirts en glazen met de naam van je restaurant op. Dit vergt weliswaar een investering vooraf, maar als je het goed aanpakt kan dit een heel nieuwe inkomstenstroom genereren. Werk met ‘limited editions’ om de verkoop van de merchandising nog meer te stimuleren.

  1. Haal de banden met je werknemers aan

Je medewerkers zijn het uithangbord van je restaurant. Of het nu gaat om obers, serveersters, onthaalbediendes, bezorgers of de kok, zij bepalen mee het succes van je zaak. Betrek hen nauwgezet bij het beslissingsproces en zorg voor groeimogelijkheden en beloningen op basis van prestaties. Dit is niet altijd eenvoudig, maar een gelukkige werknemer is de beste ambassadeur voor je restaurant!

omzet verhogen restaurant tips

  1. Verhoog je prijzen!

Dit lijkt op het eerste zicht een slecht plan, maar je restaurant is in de eerste plaats een onderneming en geen liefdadigheidsinstelling. Het organiseren van een coronaproof restaurant kost geld en dat begrijpen klanten heus wel. Belangrijk is wel dat je de prijsverhoging niet plotseling doorvoert, maar kiest voor een geleidelijke aanpak.

Als je prijzen verhogen geen optie is, schrap dan gerechten die weinig inkomsten in het laatje brengen. Dit is misschien een teleurstelling voor sommige klanten, maar beter wat minder maaltijden op het menu dan je deuren te moeten sluiten.

  1. Doe-het-zelf maaltijdboxen

De kant-en-klare of doe-het-zelf maaltijdboxen doen het in tijden van corona beter dan ooit en het is een trend die zal blijven. Een goede maaltijdbox bevat ingrediënten die al deels gekookt zijn en een stapsgewijze gids om het gerecht eenvoudig thuis zelf klaar te maken. De lockdowns hebben er ook toe geleid dat mensen zijn beginnen werken aan hun kookkunsten. De doe-het-zelf maaltijdbox is een product dat perfect tegemoetkomt aan deze nieuwe behoefte. Voor heel wat restaurants was het aanbieden van deze maaltijdboxen trouwens de redder in nood en zorgde het tijdens de pandemie toch nog voor een vaste inkomensstroom.

  1. Focus op lokale marketing

Of je nu werkt met traditionele marketing (flyers, advertenties in lokale krantjes) of digitale marketing (sociale media, Google Ads, enzovoort) de focus moet vooral lokaal zijn. Sla de handen in elkaar met partners of organisaties binnen je gemeenschap om nog meer lokale klanten aan te trekken.

Ook voor een restaurant is het een absolute must om een Google ‘Mijn Bedrijf’ profiel aan te maken. Waarom? Daar lees je hier alles over! Mensen die in de buurt zijn en je restaurant nog niet kennen, zullen vrijwel altijd googelen waar ze een hapje kunnen eten. Met een goed Google-profiel komen ze dan makkelijker bij jouw restaurant uit.

Conclusie: Zoals met alles in het leven biedt elk probleem een nieuwe kans. Gewoon wachten op betere tijden, is geen optie. De restaurants die bovenstaande tips het beste toepassen, tonen hun klanten dat ze zich makkelijk kunnen aanpassen aan moeilijke omstandigheden en hebben in de nabije toekomst een streepje voor op hun concurrenten.

Blijvend groeien als ondernemer? Volg onze social media voor een dagelijkse dosis ondernemersnieuws!

- Advertentie -onFact Facturatie Software

Laatste nieuws

Bouwmaterialencrisis dwingt aannemers om dagprijzen aan te rekenen

Volgens de Confederatie Bouw rekenen 4 op de 10 aannemers geen vaste prijzen meer aan voor bouwmaterialen. Ze kiezen integendeel voor dagprijzen of bouwen...

Nationale Bank voorspelt: ‘Economie op einde van jaar al op niveau van vóór pandemie’

De Nationale Bank verwacht dat de economie op het einde van het jaar al op het niveau zit van vóór de pandemie. Dat blijkt...

G7 bereikt akkoord over globale vennootschapsbelasting van 15% voor multinationals

De G7-landen zijn het eens geraakt over een wereldwijde minimumbelasting voor multinationals. De ministers van Financiën van de Verenigde Staten, Frankrijk, Japan, Italië, Duitsland,...

Related news

Strategieën om de cashflow van je bedrijf te optimaliseren

Zelfstandigen en ondernemers zijn de drijvende kracht van onze economie. Helaas worstelen heel wat bedrijven met hun cashflow. Gelukkig bestaan er enkele strategieën om...

3 redenen waarom jouw webshop ‘nu kopen, achteraf betalen’ moet aanbieden

Als webwinkel is het van cruciaal belang om zo veel mogelijk veilige betaalmethodes aan te bieden aan je klanten. Dit is een van de...

Subsidies en steunmaatregelen voor beginnende ondernemingen

Een onderneming starten brengt grote uitdagingen met zich mee. Niet in het minst financieel. De eerste vraag is natuurlijk hoeveel kapitaal je nodig hebt...

Optimaal pensioensparen voor zelfstandigen: tips

Het is geen geheim dat het wettelijk pensioen in België één van de laagste in Europa is. Daarom kiezen heel wat zelfstandigen voor individueel...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here